مصاف ناگزیر گوگل و فیسبوک برای تصاحب آینده؛ پیروزی از آن کیست؟
2016/10/12نسخه طلایی تبلت گلکسی تب پرو اس سامسونگ عرضه شد؛ رم ۸ + حافظه ۲۵۶ گیگ
2016/10/16
ماجرای اپل و موسیقی ماجرای تازه ای نیست؛ از زمانی که استیو جابز تصمیم گرفت تا برای رفع یک نیاز شخصی یک پروژه جهانی را شروع کند تا به امروز، صنعت موسیقی و پیوند آن با دنیای انفورماتیک تغییرات شگرفی کرده است. درست است که پیش از تولد آیپاد، دستگاه های مشابه آن وجود داشت اما این دستگاه ها تنها مخاطب را راضی نگه می داشت و موزیسین ها از رعایت نشدن حقوق کپی رایت به شدت گله داشتند. “متالیکا” از سازندگان نرم افزار ” نپستر” شکایت کرده بود و هیچ ایده ای وجود نداشت که باید با پدیده mp3 چه کرد. اما در همین بحبوحه بود که استیو و تیم اپل بر روی پدیده ای کار می کردند که قرار بود صنعت موسیقی را متحول کند.
آیپاد به همراه خواهر دوقلویی به نام “آیتونز” متولد شد و علاوه بر اینکه توانست نیاز شخصی استیو جابز به عنوان یک موزیک باز- که می خواهد همه آهنگهای باب دیلن را در جیبش داشته باشد- را برآورده سازد، توانست صنعت موسیقی را نیز متحول کند و موزیسین های عصبانی را خوشحال نگه دارد. تولد آیتونز راهی تازه بود برای خرید آلبوم های موسیقی و خرید CD به یک کار کلکسیونری تبدیل شد و اپل پرچمدار جریانی شد که بستر مناسبی شد برای تولید ایده های جذاب و جدیدی که امروز در ایران هم شاهد آن هستیم.
“اسپاتیفای” اما ایده جدیدی از اشتراک گذاری را مطرح کرد که ترکیبی از اشتراک گذاری موزیک ها و ساختار اشتراک گذاری ابری بود. با فاصله کمی بعد “ساندکلاد” نیز با ایده مشابهی آمد. البته رویکرد این دو با هم متفاوت است. اسپاتیفای با قراردادهای گوناگونی که با ناشران بسته است از پایگاه داده قوی و معتبری برخوردار است که تقریبا می تواند تمام سلیقه ها را پوشش دهد و ساندکلاد به کمک موزیسین های نوپا و زیر زمینی آمد تا کارهایشان را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند اما در این فاصله اپل نیز آیتونز را گسترش داد و “رادیو آیتونز” را به آن اضافه کرد تا خود را در یک محک جدی قرار دهد. تجربه “رادیو آیتونز” و “بیتس وان” باعث شد که اپل را برای گسترش آن دو مجاب کند و در نهایت “اپل موزیک” متولد شد.
حالا یک سالی هست که از تولد “اپل موزیک” می گذرد و این پدیده جدید علاوه برکاربران اپلی، از کاربران اندرویدی نیز بهره می برد و طبق آخرین آمار ارایه شده، هفده میلیون کاربر دارد که البته همچنان با رقیب خود یعنی اسپاتیفای با چهل میلیون کاربر فاصله زیادی دارد. اینکه اپل موزیک قرار است اسپاتیفای را شکست دهد یا نه اتفاق غیر محتملی نخواهد بود اما اتفاقی که می افتد از رقابت تنگاتنگی حکایت دارد که نتیجه آن خلق ایده های جدید و جدی تر خواهد بود و باید دید که دست اسپاتیفای برای رقابت با شاخص ترین برند دنیا تا چه حدی باز است.
سابقه خوب آیتونز به کمک اپل آمد تا بتواند با موزیسین هایی قرارداد امضا کند که در اسپاتیفای حضور ندارند و استپاتیفای، اپل را به تاخیر در تایید اپلیکیشن خود متهم می کند. اما برگه برنده در دستان اپل خواهد بود و این تنها یک ادعای خشک و خالی نخواهد بود.اپل حالا به مجوز انتشار ریمیکس های غیر رسمی نیز دست یافته و دیگر هیچ منع قانونی برای اپل وجود ندارد تا از رقبایش جا بماند. حالا دیگر جنگ ایده ها خواهد بود و شرکتی برنده خواهد شد که بتواند کاربرانش را راضی نگه دارد و احیانا کاربرانی که از هر سه سیستم استفاده می کنند را مجاب کند تا تنها از سیستم متبوع آنها استفاده کنند.
در بین این سه رقیب فعلا وضع اسپاتیفای بهتر از سایرین است. این شرکت با داشتن حدود چهل میلیون کاربر و یک بانک اطلاعاتی هیجان انگیز توانسته همچنان موفق تر از دو رقیب خود عمل کند. اما ساندکلاد از آنجا که بیشتر به انتشار کار موزیسین های جوان و به اشتراک گذاری ریمیکس ها می پردازد عملا شانس خود را برای رقابت از دست داده و تنها راه نجاتش ادغام با شرکتی همکار است که اتفاقا این پیشنهاد از طرف اسپاتیفای به طور جدی مطرح شده است.
اما اپل تمام توان خود را بکار گرفته تا رقبای فعلی را کنار بزند و یکه تاز این میدان باشد. فستیوال آیتونز، امکانات به روز شده اپل موزیک، هدفون های بیتز، آیفون، مک و تمام اتفاقات سخت افزاری و نرم افزاری دیگری که در آینده به خانواده اپل اضافه خواهد شد همگی در خدمت این محصول اپل خواهند بود.
ما پیش بینی آینده کار سختی نیست. اپل مجوز انتشار ریمیکس های غیر رسمی را به دست آورده و ساده لوحانه است اگر فکر کنیم اپل نقشه ای برای پیاده سازی این امکان نداشته باشد. از امروز باید شاهد اتفاقات جذاب و جدید باشیم و شک نکنید که اپل علاوه بر تمام قدرتی که دارد همه کاربران موزیک باز خود را فرا خواهد خواند تا در یک فستیوال مجازی تمام ریمیکس های خود را به اپل موزیک بیاورند.