خدمات هاست و دامین

این سوالیست که اکثر افرادی که تازه با دنیای اینترنت آشنا شده‌اند و قصد راه‌اندازی وبسایت دارند برایشان مطرح می‌شود و اگر شما هم یک کاربر ابتدایی هستید بهتر است بدانید هاست چیست و چه فرقی با دامین دارد. در این مقاله نکاتی درباره هاست و دامین ذکر خواهیم کرد.

تفاوت هاست و دامین چیست؟

تفاوت هاست و دامین با تعریف آنها مشخص می‌شود:

هاست :

Host به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم میکند.

این فضا توسط شرکت‌های آی تی اس آنلاین بر روی سرور ایجاد شده و به شما مشتریان اجاره داده می‌شود.

برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت عبارت اند از :

  • میزان فضا (Quata) : مثلا ۲ گیگابایت، ۱ گیگابایت، …

  • نوع هاست : ویندوز یا لینوکس

  • کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.

  • تعداد اکانت‌های ایمیل

  • میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.

  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

دامین :

دامین یا دومین (domain) به نامی گفته می‌شود که وب‌سایت از طریق آن قابل دسترس خواهد بود. مثلا شما برای ورود به سایت شرکت تک شارک باید در نوار آدرس مرورگر خود techsharks.af  را تایپ کنید تا وارد این سایت شوید، که به techsharks.af  دامین گفته می‌شود.

دامین‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، Name و tld . در مثال بالا techsharks  نام دامنه و .af. که در انتهای دامین قرار دارد tld است. (به tld پسوند دامین نیز گفته می‌شود)

برخی پسوندهای متداول عبارت اند از : com , net , org , ir , …

برای ثبت دامین و خرید هاست می توانید با ما تماس بگیرین ، مشاورین ما به صورت رایگان تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار میدهند و همچنین شما عزیزان می توانین تمامی مراحل طراحی سایت از قبیل طراحی ، ثبت دامین ، خدمات هاستیگ ، معرفی سایت به گوگل ، برنامه نویسی و غیره آن را به عهده گروه برنامه نویسی آی تی اس آنلاین قرار دهید